mandag den 7. september 2009

Coco Avant Chanel

I lørdags var Julie & jeg i biografen til forpremiere på filmen Coco før Chanel, filmen er fransk og god. Audrey Tautou som spiller Gabrielle 'Coco' Chanel spiller godt og ligner en million hele vejen igennem. Audrey Tautou kender du nok fra filmen Amelié.

Filmen protrætere en ung Coco, som flytter til Paris for at jagte sin drøm om at blive rig. Egentlig er det ikke designer forummet hun regner med at klare det inden for, hun forsøger sig med skuespiller. Men hun har tydeligvis medført talent med nål& tråd. Det Coco gjorde var at revolutionerer inden for modeverden og i det hele taget den måde man som kvinde skulle opføre sig på. Hun startede med at ride som en mand og forsatte med at blive den første egentlige forretningskvinde. Derudover blev hun ikke gift, som jo ellers var en typisk ting for perioden. Filmen ender med at hendes engelske elsker Boy dør i et trafikuheld, desværre.

Filmen er ikke specielt overraskende, men den er god. Rigtig god. Den fanger dig selvom du nærmest ved hvad det næste bliver. Derudover giver den et billede af Coco Chanel som et flyvsk menneske med at viljestyrke du nærmest ikke kan overse. Hun er genial, filmen er mindst ligeså genial.

Jeg vil egentlig ikke sige så meget andet end dét, da det for mig bare er en film du bør se. Jeg glædede mig meget til at se den, og den var det hele værd. Så jeg anbefaler uden tvivl at i ser filmen, når den kommer i biograferne omkring juletid.

Ingen kommentarer: